Social ansvarlighed på skemaet: Elever fra Randers Realskole skal på dannelsesrejse til Ghana 

marts 26, 2025
Featured image for “Social ansvarlighed på skemaet: Elever fra Randers Realskole skal på dannelsesrejse til Ghana ”

Social ansvarlighed får plads på skoleskemaet, når fem elever på Randers Realskole til efteråret skal til Ghana sammen med FANT. Det er et mangeårigt partnerskab, som nu kulminerer i en dannelsesrejse til vores lokale partner HOPin Academy i det nordlige Ghana. 

Et stærkt partnerskab

Siden 2020 har vi haft et tæt samarbejde med Randers Realskole, hvor social ansvarlighed er i fokus. Vi har samarbejdet om en række projekter, der har haft stor betydning for både skolens elever og de mennesker og projekter, som de har været med til at støtte. Eleverne får et håndgribeligt og virkeligt billede af, hvad “social ansvarlighed” betyder og kan i praksis.

Social ansvarlighed på skemaet: Randers Realskoles elever har været med til at samle både penge og idrætsudstyr ind til børn og unge i FANTs projekter i Vestafrika.
Randers Realskoles elever har været med til at samle både penge og idrætsudstyr ind til børn og unge i FANTs projekter i Vestafrika.

Eleverne har blandt andet lavet indsamlinger af sko og sportstøj, ligesom Randers Realskole i flere år har haft en årligt indsamlingsløb. Senest denne påske hvor 725 elever var om at indsamle 94.299 kr. til netop HOPin Academy i Ghana. I 2024 rejste eleverne 118.000 kr. til Flying Stars Amputees’ kunstgræsbane i Sierra Leone. Lumley Beach Pitch åbnede i efteråret 2024. 

En mærkbar forskel

Partnerskabet mellem Randers Realskole og FANT støttes med midler fra GLOBUS-puljen. GLOBUS støtter engagementsprojekter, hvor danske uddannelsesinstitutioner og organisationer samarbejder med partnere i udviklingslande. Projekterne skal engagere danskere under uddannelse i udviklingsarbejde og Verdensmålene. 

“Samarbejdet med Randers Realskole er meget vigtigt for os i FANT. Både elever, lærere, forældre og ledelsen på skolen er alle meget engagerede i vores arbejde og projekter. Det gør en mærkbar forskel for vores arbejde at have partnere som Randers Realskole,” forklarer FANTs medstifter og sekretariatschef Cecilie Hauerberg. 

Social ansvarlighed på skemaet: Randers Realskoles elever har været med til at samle både penge og idrætsudstyr ind til børn og unge i FANTs projekter i Vestafrika.
Randers Realskoles elever har været med til at samle både penge og idrætsudstyr ind til børn og unge i FANTs projekter i Vestafrika.

“Helt konkret betyder partnerskabet, at de næste generationer fra en helt ung alder er med til at tage ansvar. Eleverne er opmærksomme og interesserede i at lære mere om de lokalsamfund og kulturer, som vi i FANT arbejder sammen med. Og så er de topmotiverede, når det kommer til at bidrage til projekterne – gennem viden, engagement og indsamlinger enten af sportsudstyr eller i kraft af deres motionsløb i april.” 

Det skaber forandring at være handlekraftig

”Selvom Sierra Leone og Ghana er langt væk, synes jeg, at projekterne bliver nærværende gennem samarbejdet og besøgene af FANT. Målene er konkrete fra projekt til projekt: Vi vil gerne bygge dette anlæg. ’Det gør en kæmpe forskel, at I hjælper til’. For det giver en følelse af, at vi reelt kan gøre en forskel,” indleder Mette Søndergaard. Hun er lærer på Randers Realskole og har været en af tovholderne på samarbejdet med FANT. 

Hun fortsætter: “At eleverne får en oplevelse af, at de ved at være aktive og handlekraftige kan være med til at forandre.” 

Og eleverne er i den grad med til at forandre. 

Kunstgræsbanen til Flying Stars Amputees var ikke blot en udskiftning af en tidligere fodboldbane. De plejede nemlig at spille i vandkanten og på stranden Lumley Beach – på krykker. Det var ikke alene svært, fordi det foregik på sand. Det var også farligt, for stranden er fyldt med farligt affald. 

Projekter man kan mærke

”Det er tydeligt, at vores elever er blevet lige så bidt af det her samarbejde, som vi er. Fordi det er projekter og mennesker, man kan mærke. Flere af vores 8. klasser har også arbejdet sammen med FANT i projektet ’Let rumpen og gør en forskel’. Det er en projektuge om social innovation, hvor de skal ud at gøre noget for andre mennesker,” siger Mette Søndergaard.  

Gennem årene har Randers Realskole haft besøg af spillere fra Flying Stars Amputees, der løb rundt på fodboldbanen i skolegården og spillede bold med skolens elever. 

Eleverne har snakket med unge fra Sierra Leone via Teams, og senest har Randers Realskole haft besøg af iværksætterne MacCarthy MacGbathy og Halik Abdul-Karim fra HOPin Academy og Plan B Club i Ghana. Det har givet eleverne en stor forståelse for de mennesker, der er bag de projekter, som eleverne er med til at støtte. 

Social ansvarlighed på skemaet: MacCarthy og Halik fra HOPin Academy i Ghana på besøg hos Randers Realskole
Social ansvarlighed på skemaet: MacCarthy og Halik fra HOPin Academy i Ghana på besøg hos Randers Realskole.

I år samarbejder Randers Realskole og FANT netop om et projekt for HOPin Academy og Plan B Club i Ghana. De drømmer om et moderne og funktionelt fodboldanlæg med plads til et klubhus. 

Med i drømmen er også et teknik- og læringscenter, for hos MacCarthy og Halik går uddannelse og iværksætteri hånd i hånd med fodboldambitionerne.

Billede af det træningsanlæg, som #FANTpåFarten i år samler ind til at bygge for Plan B Club i Ghana.
Sådan kan Plan B’s nye trænings- og uddannelsescenter komme til at se ud.

Turen går til Ghana

”Nu er det så vores tur til at opleve Ghana. Vi skal besøge skoler, sportsklubber og snakke med børn, unge og alle de mennesker, som gør en kæmpe forskel,” siger Mette Søndergaard. Mette er den lærer, der skal med eleverne til Ghana. 

Det er et projekt og et samarbejde, der harmonerer med Randers Realskoles værdier. Derfor er Birthe Diederich, souschef på Randers Realskole, også overbevist om, at turen til Ghana vil blive en succes for både eleverne, der skal afsted, og de mennesker, som de skal møde. 

Social ansvarlighed på skemaet: Fem elever fra Randers Realskole skal besøge disse unge fodboldspillere i Plan B Club til efteråret.
Fem elever fra Randers Realskole skal besøge FANTs partnere og de unge fodboldspillere i Plan B Club til efteråret.

“Jeg er sikker på, at med skolens grundværdier om gensidig respekt og respekt for andre egenart i bagagen, vil vores elever gå med åbent sind ind i mødet med en kultur, der er så anderledes. Jeg er overbevist om, at de i mødet med ghaneserne vil opleve, at vi i sidste ende er langt mere ens som mennesker,” forklarer Birthe Diederich.

“Vores elever vil møde andre unge mennesker med de samme drømme for fremtiden som dem selv. Men som har vidt forskellige forudsætninger for at realisere dem. Det håber jeg, de vil tage med sig hjem.” 

Værdifuld læring 

Samarbejdet mellem FANT og Randers Realskole tilbyder noget ganske særligt. Det giver nemlig mening at beskæftige sig med, hvad der sker rundt om i verden. Birthe Diederich er meget begejstret for partnerskabet: ”Vi er enormt stolte af vores samarbejde med FANT. Cecilie og teamet gør et fantastisk arbejde med deres meningsfulde projekter i Afrika, og vi er glade for at kunne bidrage,” forklarer hun.

Randers Realskoles indsamling til FANT
Inden påskeferien afholder Randers Realskole hvert år et indsamlingsløb. De seneste tre år er indsamlingen gået til fordel for FANTs projekter i Vestafrika.

“For os som skole taler samarbejdet helt ind i vores værdier og giver mening på rigtig mange punkter. Vi vægter nemlig højt at lære vores elever om medmenneskelighed, social ansvarlighed, menneskerettigheder og respekt for andre kulturer. Det er læring, der ikke står i bøgerne,” uddyber Birthe Diederich. 

“Igennem vores samarbejde med FANT får vores elever indsigt i en anden verden end deres egen.” 

Indsigt og udsyn

Birthe Diederich fortsætter: “Det er en helt fantastisk mulighed at komme med FANT til Ghana. Det vil give vores elever indsigt og udsyn i en verden langt fra den, de selv kender. Det bliver lærerigt for vores elever at få sat perspektiv på deres eget liv ved at opleve nogle helt andre livsvilkår end deres egne.” 

Selvom eleverne på Randers Realskole lærer om, hvordan kulturer er forskellige, så er det noget helt andet at opleve det i virkeligheden. Derfor stiller skolen også en række krav til de fem elever, som skal med på eventyret til Ghana. De skal være klar på både oplevelsen og opgaven. 

”Jeg glæder mig enormt meget til at læse ansøgninger fra eleverne på 8. årgang og afholde samtaler. Vi sætter et stærkt og engageret rejseteam Ghana!” fortæller en entusiastisk Mette Søndergaard. 

“Jeg forventer, at eleverne er nysgerrige og opsøgende på rejsen. At de indgår aktivt i samtaler med dem, vi skal besøge. At de er klar på at give en ekstra hånd med og er involverede omkring indsamlinger og tiltag før og efter rejsen,” forklarer hun. 

“Jeg er sikker på, at vores elever bliver gode ambassadører for Randers Realskole. Både ude i verden, for resten af skolen og for de øvrige elever. Når de kommer hjem, skal de nemlig formidle deres oplevelser og læring videre. Det bliver vildt spændende og en af de helt særlige oplevelser at være en del af,” slutter Mette Søndergaard. 


Share: