
Denne nyhed blev først udgivet d. 14. maj. Vi har opdateret nyheden med en tilføjelse d. 17. juli.
FANTs Project Manager Natasja har netop været på partnerbesøg i Gambia. Formålet med vores partnerbesøg er at mødes med de lokale organisationer, vi samarbejder med, og se på, hvordan projekterne skrider frem. Er der noget, vi skal være opmærksomme på eller ændre? Skal vi justere nogle forventninger eller målsætninger? Hvilke vigtige læringer har vi gjort os? Og får vi fulgt op på vores aftaler, planer og konklusioner fra forrige partnerbesøg?
Græsrodsorganisationen Youth Against Irregular Migration
Natasja var i Gambia for at følge op på projektet med vores partner Youth Against Irregular Migration (YAIM). YAIM er en græsrodsorganisation startet af unge mennesker, som har forsøgt at komme til Europa gennem den farlige ‘bagvej’, ”The Backway”. Begrebet henviser til migration uden de nødvendige papirer, som indebærer en livsfarlig rejse, der ofte ender i Libyen.

Stifterne af YAIM er alle sammen endt tilbage i Gambia på forskellig vis – herunder fængsel. YAIMs mission er at skabe positive forandringer i Gambia, så landet bliver attraktivt for unge at skabe sig en fremtid i. YAIM bruger deres historier og erfaring til at tale andre unge fra at forsøge sig med ‘bagvejen’.
Formålet med dette partnerbesøg var blandt andet at evaluere og diskutere, hvordan vi sammen måler de resultater, vi gerne vil opnå.
‘Rubrics’-metoden sætter fokus på unges lederkompetencer
FANTs projekt med YAIM har blandt andet fokus på at styrke unges lederskab. Under besøget arbejdede vi med en ny metode kaldet rubrics.

Rubrics er en metode til at arbejde systematisk med læring, refleksion og evaluering. I stedet for blot at sige “god” eller “dårlig”, opstiller man en skala – typisk med fire niveauer – for en række udvalgte kompetencer. Hvert niveau beskriver tydeligt, hvad der kendetegner eksempelvis et begynderniveau og et avanceret niveau. Det giver deltagerne mulighed for at reflektere over, hvor de selv er, og hvad der skal til for at rykke sig videre.
I vores tilfælde brugte vi rubrics til at sætte fokus på unges lederskab. Vi udvalgte syv centrale kompetencer:
🔹 Selvtillid
🔹 Teamledelse
🔹 Beslutningstagning
🔹 Problemløsning
🔹 Evnen til at tale i forsamlinger (public speaking)
🔹 Engagement i lokalsamfundet (community engagement)
🔹 Evne til at engagere sig med beslutningstagere og interessenter (stakeholder engagement)
Workshops for YAIM og national udrulning
‘Rubrics’-metoden blev først introduceret i en test-workshop med YAIMs nationale team. Her fik vi afprøvet, diskuteret og evalueret metoden. Umiddelbart efter faciliterede vi en session med YAIMs regionale gruppe i Banjul. Her vurderede de unge i fællesskab deres egne og gruppens styrker og udviklingsområder.

Øvelsen gav anledning til vigtige samtaler om ledelse, rollemodeller og forandring – og hvordan man som ung kan være med til at inspirere andre og skabe nye muligheder.
Tilføjelse 17. juli:
YAIM har siden vores besøg udrullet rubrics i alle syv regioner. Øvelsen bliver gentaget sidst i projektet for at følge udviklingen og dokumentere forandring.